niek-op-pad.reismee.nl

Een spannende dag

Avontuurlijke routes Gisternacht heb ik in een ongebouwde Paardenstal gelegen in het plaatsje Issy-l'Evegue, het was er erg koud, ondanks het feit dat er een elektrisch kacheltje  stond. Het ontbijt bestond uit stokbrood dat minstens 2 dagen oud was en de boter die ik er bij kreeg, was zo hard dat je iemand, ermee een gat in zijn hoofd kon gooien. De eigengemaakte jam,  ik denk Abrikozen, was goed te eten, de aardappeljam heb ik maar laten staan. Koffie was volgens mij op een warmhoudplaatje gedurende de nacht warm gehouden. En mijn eigen wekker ging niet af, maar om zeven uur kwam de boerin, door hard op de deur te bonzen, mij uit mijn slaap halen.  Ik had verwacht dat ik me verslapen had, maar dat was gelukkig niet het verhaal. Dus snel bedje uit, douchen en naar mijn ontbijt. Na het ontbijt nog even mijn Tampon halen ( in goed Nederlands vertaald stempel ) en dan richting Mont, want hier moest ik volgens de boerin naar toe anders zou ik omlopen, dus niet naar Uxeau, want dan liep ik terug. Dus niet zoals in het reisgids van het genootschap  van St. Jacob vermeld stond. Na een km lopen kwam ik er achter dat dit niet zo'n goed advies was en mijn vermoeden bestond dat er een stukje eigenbelang bij was. Want ze gaf aan, dat ik in het plaatsje Mont haar naam moest vermelden aan de eigenaar van de Gite, dat zij naar hem verwezen had.  Ik ben toch maar weer teruggegaan naar het centrum, de weg liep richting het punt waar ik gisteren vandaan was gekomen,nik had al zo'n vermoeden. In de stromende regen, is  het niet handig om de kaart lezen, op je Iphone. Dus heb ik een cafeetje opgezocht om in alle rust mijn kaart te kunnen bestuderen. Na wijs besluit leek het mij toch raadzaam Uxeau aan te houden. De vertaling uit de Franse reisgids , waar deze reisgids in het Nederlands afgeleide van is,  laat veel te wensen over, daar ben ik inmiddels, na gedetailleerd naslagwerk op de topologische kaart achter gekomen. Ook uit andere reisverslagen komt commentaar. Maar nu is het alweer kwart over tien en ik ben nog niet veel verder gekomen, dus het wordt tijd dat ik weer eens opstap, richting Uxeau dit is een klein liefelijk dorpje dat boven op een berg ligt, aan de Voet van de Morvan. Maar het zal uiteindelijk een alternatieve morgen worden, met veel sluipdoor en kruipdoor gebeuren, maar wel spannend. Om te beginnen neem ik een afslag te vroeg en dit los ik op om dwars door de weiland  te lopen en over een klein riviertje te springen, eerst mijn rugzak naar andere kant gooien en dan op goed geluk met een aanloop naar de andere kant. Het Heeft wel even   geduurd voor ik het meest gunstige punt gevonden had, om er over heen te komen. Alleen het prikkeldraad vormt een probleem, maar in mijn regenkleding laat ik me hier onderdoor glijden.  Het is niet handig, maar wel noodzakelijk om niet te ver om te lopen. Onderweg kom ik nog een jonge boze boer tegen en ik zie hem denken, wat doet die oetlul op mijn terrein en ik zei nog netjes bonjour, maar ik kreeg geen enkele reactie terug. Op dat moment lig ik weer op koers, maar zal na verloop van tijd toch weer een alternatieve route moeten nemen, anders gaat het weer helemaal fout. Maar vandaag laat mijn Gps me niet in de steek en brengt me waar ik wezen moet. Ik kan naar Uxeau nog een klein stukje afsnijden om door een bos te lopen,wat wel begroeid is met bramenstruiken en  wel een beetje beangstigend is of ik goed zou uit komen, maar na een km of 3 lopen zag ik ligt verschijnen en kwam ik zoals geplant uit, op de weg naar Uxeau. De zon schijnt en ik heb een geweldig mooi uitzicht over het dal en in de verte op een berg zie ik Uxeau liggen. Na een half uurtje flink geklommen te hebben, het was inmiddels halftwee, had ik het geluk dat ik restaurantje vond waar een partij plaats vond en ik met de keuken van deze gasten mee kon eten. En nog veel belangrijker, ik kan mijn gsm bijladen. Behoudens het reisgidsje, heb ik geen kaart bij me en ben ik  dus volledig op mijn mobiel aangewezen, dus het is wel zaak dat hij blijft werken. Wat ook een gelukje is, is dat ik in Uxeau een gratis Wifi verbindig signaleer en even wat foto's over kan zenden. In aanvang is het een prachtige middag, maar om  half vier blijft het aanhoudend  regen. Rond de klok van vijf uur kom ik in Vendenesse-Sur-Arroux aan en via de oude spoorbaan, waar nu een looppad van gemaakt is, kom ik om zes uur in Gueugnon aan. Ik denk dat in deze plaats ooit eens een staalfabriek heeft gestaan gezien de grote schoorstenen die hoog boven het industrieterrein reiken. En ergens in de buurt moet nog een staalfabriek zijn. Want ik zie er wagens aan en afrijden met grote rollen staal. Eerst even naar het gemeentehuis kijken of er gemeentelijk iets voor een Pelgrim geregeld is. Helaas Pindakaas, de dames die net vertrekken geven mij te verstaan dat hier niets te vinden is dat op een Gite lijkt en dit hadden ze me al verteld in Uxeau. Dan maar een Hotel, dus ga ik op mijn beste Frans aan een wat oudere heer vragen waar een goed en natuurlijk goedkoop hotel zit. En 100 meter verder heb ik dit hotel en voor drie tientjes per nacht ben ik weer onder de pannen. Zoals gewoonlijk plof ik neer op bed en kom er achter dat ik weer te laat ben om boodschappen te doen, omdat de winkels om 7 uur sluiten. Maar gezien het feit dat ik nog een half stok oord van de vorige avond had, was er nu ook weer geen nood aan de man. Het was een spannende,maar vooral mooie dag geweest. Niek

Reacties

Reacties

Tilly Down Under

Niek als business man, misschien moet je gewoon het leven van een pelgrim wat makkelijker proberen te maken, iedereen zal nog steeds tezelfde afstanden moeten doen met de zelfde heuvels etc klimmen en dalen, maar de materiale e.g. geld/ communicatie manieren kunnen beter gehandeld worden!!!! Wie weet is dat wel je wat je aan het leren bent!! Dat is van down under XXXXsss Tilly

Issy 'L Évêque

Winkels in Gueugnon zijn langer open, supermarkt Auchan is een grote winkelketen met ruime openingstijden. In Gueugnon is een staalfabriek Aperam, met een zeer hoge productie aan goede producten. In Issy L 'Evêque is in het centrum bij de kerk een prima gite (8 pers) waar je als gezond mens 1 nacht mag verblijven. Bij problemen in overleg langer, zere voeten, ziek etc. En o, ja neem ook een goede landkaart ,geplastificeerd mee, altijd handig onderweg. Verdere opmerking, knap hoor zo reis, sukses.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!