niek-op-pad.reismee.nl

De Karavaan vertrekt.

De karavaan vertrekt! Kom  je in België en het Noorden van Frankrijk geen hond tegen en nagenoeg ook niet van, Vezelay naar Le Puy en dan ineens vertrekken karrenvrachten aan Pelgrims vanuit Le Puy richting de Pyreneeën. Wat me met name opvalt is dat het veel zestig plussers zijn, die net met de Vut of pensioen zijn. Mannen en vrouwen alleen, maar ook stelletjes, vrienden of vriendinnen die er samen op uittrekken, eigenlijk van alles wat. Je merkt bij sommige mensen dat ze nog niet zo geoefend zijn en dat er onderweg wel wat afvallen. Of er zijn er ook bij die zich zo nodig nog moeten bewijzen, voor elkaar of voor de dames. Een voet verkeerd zetten, vooral als je naar beneden loopt en je kan je met deze roosachtige omgeving je Looptocht wel vergeten. Maar dit schijnen bepaalde personen niet te begrijpen. Het is de hele dag voortdurend kijken hoe je je voeten plaatst. Ik kan redelijk snel naar boven lopen over een normale weg, maar worden het los liggend keien, dan wordt het al een stuk minder, maar met naar beneden gaan, over losliggende keien of stukken rotsblok dan schakel ik heel snel terug. Vandaag gaat het naar Saint-Cherly-d'Aubrac, maar 17 km, de eerste 9 km over Veeroutes dwars door de weilanden. Met veel hekjes open en dicht maken, modder, regen en koude. Het loopt niet prettig, maar de afdaling is nog minder prettig en hier lijkt geen einde aan te komen en ook niet aan de regen, die ons de gehele dag zal begeleiden. Gelukkig kunnen we onderweg in het plaatsje Aubrac nog een kopje koffie krijgen en ons even opwarmen. Maar door de transpiratie blijft het ook aan de binnenkant van je regenjas nat. Om half twee komen we aan en we moeten nog tot twee uur wachten, voor we in onze Gite Communaal kunnen. Dus in het eerste beste restaurantje eerst maar even poosje wegwerken. Na vijf minuten komen twee Zweedse Pelgrims binnen zetten, ik schat deze dames zo rond de 70 jaar oud zijn en het zouden best wel eens zussen van elkaar kunnen zijn. Ik heb getest of ze gevoel voor humor hebben, maar ik denk dat het moppenboek van deze dames niet groter is als hooguit twee tegels, die ik nooit te horen zal krijgen. Want toen een van dames een banaantje aan het eten was en ik zei gekscherend, one Benanaa a day  keeds the doctor away, bleef ze met haar uitgestreken gezicht strak voor zich uit kijken en er kon geen lachje vanaf. En het lag er niet aan dat ze geen Engels verstonden, want dat spraken verdomde goed. Overigens duiken deze dames tot het einde van mijn reis dagelijks op en ik heb me steeds weer zitten verbazen van hun uitgestreken gezichten! Om twee uur zijn we naar het toeristenbureau gelopen en hebben we ons in laten schrijven. Nog geen tien minuten later stonden de Zweedse dames ook weer op de stoep en er waren nog 6 plaatsen vrij, waarvan 3 op mijn kamer, en een kamer van 3 plaatsen. Dus een van de vulde het formulier in op mijn kamer. Maar na een halve minuut waren ze al weer terug streepten hun namen door en namen de andere kamer, waar nog niemand lag. Dit ging allemaal heel schichtig en snel. Ik denk dat ze mijn hoed op mijn bed handen zien liggen en snel weer vertrokken zijn? Om 5 uur staat Jacques in onze Gite, hij heeft vannacht een ander onderkomen geboekt, waar hij ook kan blijven eten. En we gaan gezamenlijk het centrum verkennen en natuurlijk kijken of het Bier hier van de juiste kwaliteit is? Inmiddels lopen we al dagen met de zelfde groep van dorp tot dorp.  Een aardige Oostenrijker van rond de 45 jaar oud die ergens in de buurt van Wenen Wiskunde leraar is en een jaartje vrij genomen heeft, een Frans vrouwtje waar hij vanuit Le Puy mee optrekt, een jonge Duitser en nog een Frans meisje uit Parijs, die met haar vriendin vertrokken is, maar helaas na twee dagen alleen verder moest, omdat haar vriendin last van haar knie kreeg. Ze is getrouwd heeft een dochtertje van 3 jaar en spreekt goed Engels. En jonge Fransman van 28 jaar oud waar Jacques de dagen mee opgetrokken is toen ik er niet was. Het wordt een gezellig avondje, dat afgewisseld wordt met, de Franse, Duitse en Engelse taal. Mooi zootje bij elkaar. En zo als gebruikelijk wordt de avond  afgesloten met een Verveine du valey. Niek

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!