niek-op-pad.reismee.nl

Vriendschap.

Vriendschap in het leven is, mits je het goed beleefd een heel moei goed. Het ontstaat door toeval, benodigde tijd en gevoel wat je voor bepaalde medemensen op den duur ontwikkeld. Vooringenomenheid is een zwakheden van veel  mens en kan in een later stadium tot schaamte leiden. Ik kan  zeggen dat er een paar echte vrienden heb, waar ik veel om geef en van houd. Voor dat ik het woord " houden van " uit kon spreken, heeft enige tijd gevergd. Houden van je vrienden heeft iets meer tijd nodig en is iets minder vanzelfsprekend, dan houden van je kinderen en je vrouw. Een schouder om je heen doet wonderen en ogen zeggen meer dan woorden kunnen spreken. Laatst spraak ik iemand, die een geweldig goede vriendschap had, met iemand die hij maar een keer per jaar zag, ik kon me daar niet zo veel bij voorstellen, maar dat wil niet zeggen dat dit niet kan. Ik zie of spreek mijn echte vrienden minstens een à twee keer per week. En een vriend spreek ik dagelijks in gedachte aan of ik kijk even naar zijn foto, bij mij in de huiskamer of kantoor. Met mijn vriend Frans, heb ik het regelmatig over hem en dat gaat dan meestal in de vorm, van de invloed die hij, spreekwoordelijk op ons uitoefent. Het is een bepaalde vorm van bijgeloof of een manier om hem niet te vergeten. We zijn van mening dat hij nog steeds invloed op ons uitoefent.  Morgenvroeg om acht uur moet ik paraat staan in de Basillique en krijg een Pelgrims inzegening. Toen ik deze Ceremonie, vanmorgen ik de Basillique aanschouwde,  was ik wel een beetje ontdaan. De rust die de stem van de Priester op mij uitoefende en de Nonnen,  die langdurig geknield op het altaar aanwezig waren, met hun gezang en eenvoud van kleding, brachten een aparte sfeer met zich mee. Ik heb eerlijk gezegd nog wel getwijfeld of ik me aan zou melden voor deze Ceremonie, maar uiteindelijk gaf mijn vriend Bart de doorslag om hier bij aanwezig te zijn. Ook de vriendschap die ik met Bart heb is uitzonderlijk te noemen en is door toeval ontstaan. Was ik een kleine twintig jaar geleden niet naar de receptie van een gemeenschappelijke relatie gegaan, hadden we elkaar misschien wel nooit gekend. Bart heeft heel veel levenservaring opgedaan, waardoor hij soms bepaalde zaken van uit een ander perspectief kan toelichten. Deze ervaring komt ook mij soms ten goede, als ik zelf  de draad eens kwijt ben en mijn verstandelijke vermogen te kort schiet om een verklaring te geven, op zaken die mijn Petje te boven gaan. Het fijne van een goede vriendschap is ook dat je, je zelf volledig kunt geven, zonder in je vertrouwen geschaad te worden. Het geeft je dus een veilig gevoel. Vriendschap is niet alleen nemen,  maar ook geven. Geef je te veel en krijg je te weinig is een vriendschap in onbalans en zal  het nooit lang goed gaan.  Tot slot wens ik iedereen een goede vriendschap toe, geef veel en neem niet te veel! Niek.

Reacties

Reacties

Jos

"Tot slot wens ik iedereen een goede vriendschap toe, geef veel en neem niet te veel! "

Of: "Tot slot wens ik iedereen een goede vriendschap toe, geef veel en ontvang alles! "

Jos.

Marie-Jose

Beste Niek,
Bij toeval ben ik op je weblog gekomen. Ik heb in 1 dag tijd al je weblogs gelezen. Ik vind dat je erg boeiend schrijf. Zelf loop ik samen met een vriendin in etappes van telkens een week naar Santiago. Wij hebben in België nagenoeg dezelfde route gelopen. Recent hebben wij van Reims naar Troyes gelopen. Ik blijf je volgen en maak voor ons vervolg graag gebruik van je ervaringen. Sterkte en succes.

Johannes

Super ! Herkenbaar ! Geweldige verslagen ! Heimwee naar ! Herinneringen aan ! Het wordt nog mooier ! Je hele leven komt nog langs ! Prachtig ! Ik blijf je volgen !
Gemeende groeten uit Bakel !

Magdy

Beste Nick
Het is verbazingwekkend hoe je jaren denkt iemand te kennen en dan blijkt dat het niet zo is. Na het lezen van je blogs, zeker die over vriendschap en wat je over geluk schrijft, blijkt dat ik je niet echt heb gekend. Het is nu pas dat ik je meen te hebben leren kennen. Jammer van de verloren tijd. Ik wens je veel sterkte op je reis en ik volg je graag verder. Behouden terugkomst.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!