niek-op-pad.reismee.nl

Dagje Auxerre

Vandaag heb ik een vrije dag genomen, om Auxerre te bezichtigen. Het is een mooie oude stad en er heel veel te zien. De gemeente heeft speciale aanduidingen gemaakt, waarmee er een wandelparcours, door de stad is uitgezet. Totaal zijn het 67 punten waar bij je kunt stil blijven staan. Het begint bij het bureau van toerisme, in het centrum van de stad. Overigens "Cadet Roussel is niet de kleine broer van mijnheer Bonaparte, maar hij heeft de naam Cadet gekregen omdat hij de jongste van de familie was.  Oh voor ik het vergeet, mijn kamergenoot, ik ben er achter gekomen wie het is. Na in het Frans Bonjour tegen hem gezegd te hebben, toen hij van morgen wakker werd, zijn we overgegaan in het Engels en daarna kwam ik er achter dat het een 79 jarige Nederlander is die Herman heet en uit de plaats Groningen komt. Herman is volgens mij een heel bijzonder mens, alleen al om op je 79 leeftijd met het fietsje door Frankrijk te rijden, vind ik al een  hele prestatie, maar ook nog de wijze waarop. We hebben vanmorgen, op onze slaapkamer, even zitten buurten en ik kwam er al heel snel achter dat Herman een intelligent mens is. Hij mag er dan bijlopen als een Clochard en er niet al te fris uitzien, maar ik vond hem interessant genoeg om hem uit te nodigen voor het ontbijt. Behoudens een paar sneetjes brood en een paar glazen sinaasappelsap en hard gekookt ei, ben ik niet veel aan hem kwijt kunnen raken. Hij had zelf nog een stuk brood, met een halve komkommer bij, vlees at hij niet, omdat hij de Bioindustrie niet vertrouwde en de boter was ook uit den boze!  We kregen nog een interessant gesprek met elkaar over, de levensduur van LED-verlichting, waar een van mijn bedrijven voor Industrieterrein Moerdijk een onderzoek naar gedaan had. Als natuurkundige was hij heel nieuwsgierig naar dit Rapport, met name over het verlengen van de levensduur, door het verlagen van de spanning of was het nou de stroom, maar bij mijn weten is dat rechtevenredig, aan elkaar en ik heb hem beloofd dit Rapport toe te zullen zenden. Na samen het ontbijt genuttigd te hebben en de afwas gedaan te hebben, heb ik na het maken van een foto van Herman en natuurlijk zijn Fiets die uit 1975 stamt, afscheid genomen. En nu het centrum van Auxerre in om de bezieningswaardigheden te gaan bekijken en ik moet zeggen dat dit mij niet tegengevallen is. Er is in deze stad veel bewaard gebleven en dat doet mij vermoeden dat deze stad, vrij weinig te merken heeft gehad van de vele Oorlogen die Frankrijk gevoerd heeft in het verleden. Niet alleen een rijke historie aan gebouwen, maar je ziet dat de overheid, hier geld ingestoken heeft, om het centrum stad zo aangenaam mogelijk voor toeristen, maar ook voor haar bewoners te maken. Als je mij in het verleden eens gevraagd had om gezellig een dagje mee te gaan naar Auxerre, denk ik dat ik niet veel belangstelling getoond zou hebben. Dus mijn extra dagje oponthoud, was voor mij de moeite waard. Niek

Reacties

Reacties

alie oosterhuis

Ik geniet van je reisverhalen. Juist de ontmoetingen met allerlei mensen, die je beschrijft , maken het lezen èn jouw reis interessant. Je aanpak "elke dag genieten van wat er op je pad komt en gebruik maken van die mogelijkheden" hebben mijn waardering. Of en wanneer je C. haalt ondergeschikt maken aan de reis zelf: zo creëer je de mooiste ervaringen! Groet, Alie

Frank

Hallo Klaas,

Weer wat geleerd vandaag. Als je iemand op de door jouw beschreven fiets tegenkomt heet de bereider Herman.

Succes

Frank

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!