niek-op-pad.reismee.nl

Op naar Chablis!

Gisterenavond had ik even een emotioneel dipje en eigenlijk had ik, beter kunnen stoppen met schrijven. Er is afgelopen jaar ook zoveel gebeurd en nu krijg je ineens heel veel tijd om daar over na te denken en zeker als je weet dat we gisteren 24 jaar getrouwd waren. Maar dit jaar geen feestje, geen Pa en Ma op bezoek, zoals gewoonlijk. Nee dit jaar helemaal niets! En die bewustwording is, op bepaalde momenten in het leven best wel confronterend.  Maar kop op en we gaan vandaag weer eens een flink stukje wandelen, richting Chablis. Nog even een paar stukjes brood, voor onderweg meepikken, die tijdens het ontbijt overgebleven zijn, mooi hoe komt onze Pelgrim met niet al te veel geld uitgeven in Santiago? Het eerste deel van de route, gaat langs de Saint-Pierre een kerk uit de Renaissancetijd. Aan de voorzijde van de Kerk zijde Sint Sint - Jacobusschelpen goed waar te nemen, ik heb er uiteraard een paar foto's van gemaakt. Na de bezichtiging van de Kerk,  gaat het stijl de heuvel op. Ik denk een minuut of twintig klimmen. Uitgeblust kom ik boven aan en ik heb toch een paar keer moeten stoppen, zo stijl was het. Ik denk dat het vanaf hier, nog een km of 8 lopen nog is naar Tissey, een klein dorpje dat langs de treinverbinding Parijs, Lyon ligt en dat is goed te horen! Iedere vijf minuten raast er  een TGV langs en dit gaat gepaard met behoorlijk wat kabbel. Ik denk dat ik toch maar in Lithoijen blijf wonen.  Vanaf Tissey, gaat het naar het plaatsje Collan, eerst flink stijgen en dan weer in de punten van mijn Schoenen om net zo hard weer te dalen. In Callon hebben ze een schitterend, gebouw gecreëerd, met in het midden een stromende Bron, met Wasplaats en er staat een of andere patroonheilige,  Sint Robert, in een Nis. De ruimte werd vroeger, als wasplaats, gebruikt.Ik denk dat deze gelegenheid uitstekend geschikt is voor verliefde stelletjes, dus als er onder jullie mensen zijn, waar de verliefdheid, nog hoogtij speelt, raad ik je aan, als je in deze buurt bent, hier eens langs te gaan.  Het is vanuit hier nog 7 km naar Chablis, dus ik kom weer in de Wijnstreek terecht en dat is goed te merken. Met de hand plukken is er hier niet bij. De druiven worden door een grote machine, die door de Wijnvelden rijdt, afgezogen, lijkt het wel en de steeltjes blijven gewoon acht aan de struik. Een paar km verderop zie ik toch weer een hoop mensen, die aan het Druiven plukken zijn. Ik zou wel eens willen weten, waarom men het de ene keer handmatig plukt en de andere keer machinaal? Of zou het alleen maar te maken hebben, met het feit dat bepaalde Wijnboeren, niet over de middelen beschikken? Moet toch eens kijken of ik hier op een of andere manier achter kan komen?  Vanmorgen, ben ik in Tonnerre vertrokken met een harde gure wind. Maar in de middag verschijnt de zon en wordt het weer heel aangenaam weer. Onderweg wordt ik door Susanne gebeld en ik krijg uitvoerig verslag hoe de receptie, afgelopen vrijdag verlopen is. En daarna een hele rits foto's over de interne verbouwing, die bij Osseman RVS plaats heeft gevonden.  Mijn Zwager, alias de Beunhaas heeft goed werk afgeleverd en het ziet er schitterend uit, ik ken het niet meer terug. Heerlijk om in een perfect uitziende omgeving te mogen werken. En Bartje het pand is weer een paar centen meer waard geworden! Chablis ligt in een dal en ik heb schitterend uitzicht over de stad, een wereld van verschil met Tonnerre. Je kunt zien dat de mensen hier aandacht besteed hebben aan hun leefomgeving. Het plaatsje is niet veel groter als Tonnerre, maar ziet er wel vele malen beter uit. De bedrijvigheid van de Wijnboeren zal hier wel parten bij spelen, want er wordt af en aangereden met Tractoren, die karrenvol Druiven vervoeren. Even kijken bij het VVV wat de mogelijkheden zijn om te overnachten. En vannacht ga ik weer het Tentje in. Nou bij dit weer is het wel uit te houden, maar hoe het er vannacht en morgenvroeg voorstaat is nog een raadsel. De beheerder van de Camping is een heel sympathieke man en ik kan gaan staan waar ik wil. Als ik mijn reisverslag aan het schrijven ben wordt ik,  aangesproken door een klein Belgisch vrouwtje, die op de  fiets naar Santiago aan het rijden is. Ze heeft er 6 weken voor uitgetrokken. Maar het is  geen type om  gezellig als Pelgrims onder elkaar de avond, mee door te brengen en het blijft bij een kort gesprek. Morgen gaat de tocht naar Auxarre en ik zit er over na te  denken om hier een dagje langer te blijven, aangezien hier het een en ander, aan bezienswaardigheden te bekijken is. En niet te vergeten zal ik morgen mijn Belgische vrienden uit Adenne weer ontmoeten. Gr. Niek

Reacties

Reacties

Herman

Hoi Niek, Je verhalen blijvend boeiend. Je reis naar je binnenste even wonderlijk als je voetstappen door het Franse land. Wij broekers zijn wel eigenwijs en hebben onze nukken maar we hebben ook anderen nodig om ons zelf te zijn. Op de BRT is nu wekelijks een reportage over een jonge man die een voetreis naar Santiago maakt. Hij heeft interviews met wildvreemden die hun ziel en zaligheid aan hem vertellen. Boeiende beelden. Ook de onverwachte gastvrijheid op het Franse platteland komt vaak ter sprake. Uit dankbaarheid kan hij soms niet anders dan beloven dat hij op de bestemming, in Santiago, voor ieder die hem geholpen heeft een gebedje zal doen. Van Chablis zit je zo in Vezelay en dan komt -herinner ik me uit je reisboeken - een van de mooiste stukken van de route. Stap ze !

Anita

Hoi Niek

Ik hoop dat er nog iets van je over blijft na 2800 km lopen. Wat een slanke man. (je maakt je broers nog jaloers). Het is een hele klus om alle verhalen bij te houden maar leuk om zo toch een beetje mee te wandelen. Ik vind het knap van je dat je je niet laat opjagen en overal waar het de moeite waard is nog even blijft . Hou dat vol tot compostella.
Lieve groet
Anita

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!