niek-op-pad.reismee.nl

Wat is de betekenis van geluk?

Wat is de betekenis van geluk? Je leven wordt voor een groot gedeelte bepaald, door het nest, waar je uit voort komt. Van eerlijke verdeling van geluk kan dus nooit sprake van zijn. Het begrip geluk is moeilijk te omschrijven en ook moeilijk voor een ander om in te vullen.  Als ik door het noorden van Frankrijk loop, zie ik grote verschillen, zoals de kinderen bij Jos,  in Grandchamp, die 8 weken met hun Fietsje om de Kerk rondjes aan het Fietsen zijn en toch een bepaalde vorm van geluk uitstralen. Onze kinderen zouden hier geen genoegen mee nemen, maar als je naar de gezichten van deze kinderen zou kunnen kijken, zijn ze toch gelukkig op hun manier. Dus het woord geluk of gelukkig zijn, is een heel vaag begrip! Een van Fietsende kinderen, was een meisje, dat wel twintig keer voorbij gefietst kwam en iedere keer weer met een lachend gezichtje riep en nog een keer goede dag, maar dan in het Frans.  Ik dacht bij me zelf, zou ze er nou nooit geen genoeg van krijgen, maar nee ze bleef er mee doorgaan. En maar blijven lachen. Ze straalde echt geluk uit! Ik heb het geluk gehad, dat ik in een beschermde omgeving opgegroeid ben, met liefdevolle ouders. Ons geluk werd wel verstoort, toen  mijn moeder overleed aan Borstkanker, toen ik vieren eenhalf jaar oud was, maar op een of andere manier hebben wij toch de kracht op kunnen opbrengen ons hierdoor heen te slaan. Mijn vader bleef met 5 kinderen achter en een hoop verdriet, maar wat hij weer van zijn ouders meegekregen had is zich er door heen te slaan. In de loop van de jaren, hebben wij best wel iets voor ons kiezen gekregen en steeds hebben we ons er weer door heen weten te slaan, tijd  is daarbij een heel bepaald de factor, maar ook de optelsom van de ellende die je binnen een tijdsbestek, kunt verwerken is hier bepalend bij! Mijn eigen vader haalde een deel van zijn kracht uit zijn geloof en het andere deel, uit het geluk dat hij in een warm nest geboren te zijn, waar ze voor hem klaar stonden, toen hij het 't hardste nodig had. Samen met mijn drie broers en twee zusters vormen wij weer een hecht geheel en delen samen het geluk, maar ook elkaars verdriet. Is het niet mooi om op elkaar terug te vallen, zonder een woord te gebruiken? Jaren lang kan het geluk niet op en dan ineens, overlijd je vader, op overigens zeer respectabele leeftijd. Je moeder krijgt tijdens de begrafenis op het Kerkhof een infarct, met alle gevolgen van dien.  En een van je beste vrienden overlijd aan kanker, een van je beste medewerkers, die je eigenlijk niet kunt missen, krijgt een Brun-out, de economie zakt ineen, op het moment je net een  bedrijf overgenomen hebt en last but not least, ben je ook niet altijd de meest ideale huisvader en echtgenoot bent geweest, door dat je er nooit geweest bent, maar alleen altijd met je werkt en je bedrijf bezig bent geweest. Ja dan laat het geluk, je even  in de steek. Maar als je dan besloten hebt, om een stukje te gaan lopen, enerzijds omdat je dit al jaren van plan was, maar maar anderzijds omdat je denkt tot rust te kunnen komen, tijdens dit voetreisje, blijf je toch met een mes in je rug rond lopen. En dan mag je wel iedere dag mooie verhalen, in een Reisblog weg zetten, maar er blijft toch iets aan je vreten en laat je niet los. Dus wat is geluk? Misschien is geluk wel een moment opname, wat je eigenlijk nooit meer los wilt laten tegen beter weten in? Gr. Niek

Reacties

Reacties

Monique

Dag Niek,
Soms is er geluk, soms is het weg voor korte of lange tijd en soms ook vind je het geluk weer terug.
Hou je haaks, ook voor degenen die in gedachten met je meelopen.
Groeten, Monique
p.s. de foto's van een versmalde Niek zijn indrukwekkend. Hoe zal dat na de volgende 800 km zijn?

Frans

Niek, ik heb een bekende Ossenaar eens horen zeggen: Geluk bestaat niet, als je de hele dag geen pech hebt gehad, dan heb je geluk gehad!

Succes verder met je reis!

Tante Ger

Niek
Nu begrijp ik waarom je op pad bent.Lopen veel tijd om te denken Nooit te laat,om dingen te veranderen indien je dat nodig acht.
In gedachten loop ik met je mee.
Liefs Tante Ger

Marco

Beste Niek,

Het is bijzonder te merken hoe de belevingen/ ervaringen van andere mensen (u) die je dierbaar zijn- met daarbij al dan niet diens geluk- invloed kan hebben op de keuzes die je maakt.
Keuzes die je maakt -die achteraf- later in je leven wel veel meer invloed op het gevoel van geluk hebben gehad, dan dat je vooraf had kunnen bedenken.

Ook ik snap ondertussen dat het doel van uw reis niet is om de levensduur van een goed paar wandelschoenen te testen.

Graag had ik in de gelegenheid geweest een paar dagen met u mee te lopen en van gedachten te wisselen.

Heel veel steun!

Groeten Marco

martina

Niek, geluk is niet enkel het gevolg van 'een goed nest', 'gezondheid', enz. Je kunt ook actie ondernemen om gelukkig te worden, zoals een voetreis maken en dan tot besef komen wat je moet doen om je geluk in je eigen huis te vinden.

Lilian Brands-Hermans

Lieve Niek,

Na het overlijden van mijn vader heb ik ook een periode gehad van: wat is gelukkig zijn??
Toen kwam ik in duitsland een tas tegen met de volgende tekst: Gib jedem tag die chance, der schönste
deines lebens zu werden.
die hangt nu dagelijks aan mijn schouder om eraan te herinneren dat geluk in heel veel kleine dingen zit!!
Sterkte, en een dikke zoen XX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!