niek-op-pad.reismee.nl

Toch maar doorlopen!

Vanuit Rimogne, pak ik een binnendoorwegje, ik heb even geen zin om door de bossen te lopen. Het is een smal wegje en ik kom nagenoeg geen verkeer tegen. Ik vind het prettig om op deze wegen te lopen, omdat je alles om je heen kunt bekijken. Prachtig mooi die Franse Landerijen en af en toe kom je een Kasteeltje tegen dat in prive bezit is. In Boyne steek ik en beekje over en voor dit beekje staat een haag van bloemen. Na een paar km bereik ik Murtin-et-Bogny en pak daar de route weer op. Dwars door het weiland en langs een spoorlijn, kom ik uiteindelijk bij een verlaten station uit. Het is al redelijk aan de late kant en ik ga is kijken of ik hier mijn tentje ergens in een weiland kan zetten, om de nacht door te brengen. Maar ik kom terug op mijn besluit, omdat ik behoudens een appel, een reep chocolade en een klein flesje wijn gedronken te hebben, die dag nog niets te eten of gedronkenheb gehad.

Dus toch maar door richting Remilly-Les-Pothees, want daar zijn volgens het boek twee overnachtingsadressen. Het eerste adres wordt niet open gedaan en het tweede ook niet, Dus toch maar weer terug het dorp in en gelukkig ontmoet ik bij het eerste adres een man, die daar samen met zijn vrouw overnacht en uit Duinkerken schijnt te komen. Hij is hier een paar dagen op vakantie en kan mij geen overnachtig aanbieden en mijn tent kan ik ook niet op het gras zetten, omdat hij hierover niet kan beslissen.Ik raak met deze man aan de praat en hijbiedt zijn diensten aan, om in een verder gelegen dorp, met zijn auto naar toe te brengen en dit sla ik niet af.

Gelukkig is er hier wel plaats en kan ik directaan tafel aanschuiven bij de andere gasten.Een gemelleerd gezelschap, de eigenaresse en haar man, die half Frans en half Duits te zijn, een jong stel uit Engeland, een wat ouder stel uit Vlaanderen en een stel uit Limburg samen met hun dochters, die ik vanmorgen in de bossen tegen gekomen ben. Een half uur geleden had ik nog het idee in de buitenlucht te moeten overnachten en wat zie je? Een lekker bedje, een warme maaltijd en een lekker wijntje maakt de avond weer goed.

Ik heb vanavond mijn oor goed te luister gelegd, de conversatie tussen de Belgen en deFransen kon ik redelijk volgen.Overigensals deze Vlaming op de zelfde wijze Frans spreekt, als dat hij Engels spreekt, denk ik dat deze Fransen niet alles van het gesprek meegekregen hebben. Want zijn Engeles, naar het Engelse stel was knap beroerd. Overigens gaf hij zelf aan, dat hij op school niet zo goed in het Engels was. Ik ben er inmddels achter dat het woord Retraite in het Frans, een heel andere betekenis heeft als bij ons. OnzeVlaming gaf aan dat hij met Retraite was, waarop de Limburger aan tafel aan gaf dat hij dus, in stilte zou moeten leven en dat was niet bepaald het geval.Nee zei de Belg, bij ons het dat je met Pensioen bent.

Oh nog iets, ze zeggen dat Belgen over het algemeen niet zo slim zijn, maar hier heb ik eenandere mening over. Maar bij deze Belg maakt hier wel een uitzondering op, wat moeilijk voor hem te bevatten was datonze Limburgse landslieden iedere dag met de auto vanuit hetde Gite vertrokken om te gaan wandelen en aan het einde vande dag hun auto toch weer terug hadden, doordat hij met de fiest die hij meegnemen had,de weg terug reed, naar het punt, waarze begonnen warenmet wandelen. Na twee pogingen de moeite gedaan te hebben, om dit uitgelegd te krijgen, gaven de Limburgers de moet op en volgens mij snapdeze belg, hetnu nog niet hoe ze dit doen.De verbazing op het gezicht van de Limburger was goedvan zijn gezicht af te lezenen hij begreep niet dat zo iets simpels door deze Belg niet begrepen werd.

Niek

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!