niek-op-pad.reismee.nl

Via Monsana

In mijn Duitse handbeschrijving van de Sint Jacobsweg, wordt de route tussen Aken en Bruly uitvoering beschreven en noemt men deze route de Via Mosana De route gaat uit van 12 etappes en loopt over meest onbegaanbare wegen die je in de Ardenne kunt bedenken. Een goede conditie is vereist en nog veel belangrijker is het om naar je lichaam te luisteren. Loop niet door als je je niet goed voelt of er zit iets niet lekker. Schoenen op tijd uit doen, want er komt geheid allerlei troep in als je loopt! De Belgen die ik tegen gekomen ben zijn allemaal erg behulpzaam, dus al die oude larriekoek vanuit het verleden dat de Walloniers ons niet willen helpen, heb ik nog niet meegemaakt. Met de Nederlandse taal hebben ze wel moeilijk. Eigelijk is dit voor ons heel onbegrijpelijk. Men is als Vlaming verplicht 5 uur Franse les te nemen en de mensen uit Wallonie, Mogen zelf kiezen, tussen Nederlands of Duits en kiezen allemaal voor de Duitse taal. Als je zoals ik vandaag een route geplant hebt en het gaat niet helemaal zoals je geplant hebt, zul je je voorgenomen programma moeten wijzigen. Als je in Nederland loopt, is een gemiddelde snelheid van 6 km zonder bepakking goed te doen. Maar hier wordt het toch wel even iets anders. Met name de stijlle afdalingen geven een gigantische belasting, door de schuinte, maar vooral ook door de onregelmatigheid van de weg op de voeten. De bewegwijzering is over het algemeen goed, maar soms mis je een heel kleine afslag in de bossen en moet dan weer terug naar het beginpunt. Vanmorgen had ik dit ook, het duurde mij te lang voor dat ik weer een aanwijspunt tegen kwam en meestal zit je dan al fout. Tussen de struiken vind je dan een klein modderig padje en na een meter of 15 verschijnt er weer een teken op een boom. Overigens, er zijn mensen die leuke reacties sturen en ik zou hier graag op willen reageren, echter heeft de Reismee site veel beperkingen, als het er om gaat te kunnen terug communiceren. Stuur eventueel je Email adres mee ? Gr. Niek

Reacties

Reacties

Harry en Nancy Hendriks

Hallo Niek,
Zo zien we je wandelen bij Herperduin, zo begin je aan een iets grotere wandeling....Wij wensen je heel veel sterkte, succes en een blaarloze wandeling toe. Knap hoor maar zoals wij in Brabant zeggen: Da kunde ge hendig. Dat hendig zal wel niet waar zijn in jouw situatie maar dan kunde ge het!!!. lieve groetjes van ons en tot ziens bij FC Oss of ergens in Herperduin!!!. Harry en Nancy Hendriks Oss

jurian

Hoi die niek veel succes met je tocht der tochten.
Je zult de nederlandse wegen steeds beter weten te waarderen.
Ik zal je blijven volgen op je blog. Je bent een doorzetter dus dit lukt je ook wel. Mee lopen hoef ik niet want ik ben al leeg in mijn hoofd haha. Vernam dat je nog een cursus Frans ambieert. Groeten vannuit berge. En zoals ze in ons Brabant zeggen houwdoe wanne.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!