niek-op-pad.reismee.nl

Het centrum van Luik is de moeite waard om te bezoeken.

Van morgen lekker rustig aangedaan, gelukkig heb ik veel minder last van mijn rechter voet als gisteren, dus toch goed aan gedaan om naar mijn lichaam te luisteren. Het cultuurverschil op zo'n kleine afstand van Nederland is toch wel groot. Ik heb de Belgen vandaag eens goed zitten bestuderen en een ding valt mij bijzonder op en dat is dat niet alleen de heren, het Belgische bier versmaden, maar ook de dames lusten graag een pintje. In tegenstelling tot de voorsteden, ziet het er hier ook allemaal keurig netjes uit, dus het centrum van Luik is de moeite waard om te bezoeken. De Sint Jacobs kerk die ik graag wilde bezoeken was om een of andere reden dicht en ook het oorlogsmuseum hield wegens een verbouwing de deuren dicht. Maar de overige kerken hadden hun deuren open en waren de moeite waard om te bezichtigen. Het centrum van Luik is een bruisend geheel met prachtig historische gebouwen. De jeugd accommodatie waar ik in verblijf ziet er goed uit en krijgt van mij een dikke 8. Ik heb vanavond in de keuken die ze ter beschikking stellen, een biefstuk gebakken, met olie en kipkruiden. Wat ik als een handicap ervaar is toch wel mijn beperkte kennis van de Franse taal. Een gezellig praatje op terras aangaan met onze zuiderburen in het Engels of Nederlands is er niet bij, jammer. Maar misschien wordt het tijd om twee jaar schoolfrans, gedurende mijn reis een beetje op te halen, het is wel erg tres petite peu! Morgen gaat de reis richting Huy, volgens het de Duitse beschrijving zou dit 52 km moeten zijn. Dus minimaal 2 etappes. Veel reisdocumentatie van het Belgische gedeelte is er niet en de accommondaties langs deze routes om te overnachten zijn vrij beperkt. Je bent aangewezen op jeugdherbergen en campings. Daarnaast zien de weersverwachtingen er voor morgen slecht uit. Maar dicht mag de Pelgrim niet deren. Vanavond zat ik aan tafel met jonge jonge dame uit Griekenland, die vloeiend Engels sprak. Ik dacht dat ze de weg kwijt was en wilde haar begeleiden naar de deur, maar in werkelijkheid wilde gewoon aan onze tafel zitten en een sigaretje roken. Toen ik in haar ogen keek gaf dit toch wel een heel apart gevoel. Daarnaast worden de blinde geleide honden door Jan en alleman, aangehaald, wat voor mij bijzonder vreemd over komt. In Schaijk zijn wij naar een project geweest waar ze deze honden trainen en hier was het uitdrukkelijk verboden om de honden te aaien. Mogelijk denken de Grieken hier anders over, je komt dit de laatste tijd wel vaker tegen dat men in Griekenland andere begrippen hanteren. Overigens is het voor de blinde Grieken vanavond de laatste avond en lopen ze hier verkleed als Stravastieten rond, best wel commies. ik heb er een paar op de foto gezet. Gr. Niek

Reacties

Reacties

Martha

Hallo Niek, ik volg je alle dagen. Het stuk Maastricht - Luik hebben mijn zus Alie en ik 18+19 juni gelopen, overnacht in Vise. De blauw-gele Jacobsschelp is veel minder goed zichtbaar dan de rood-witte band van het Pelgrimspad, maar we zijn niet verdwaald. We hebben geen moderne en handige Gps.
In Luik hebben we per ongeluk snel een station voor Maastricht gevonden, centrum niet gezien.
Heel veel succes, ook met het Frans.
groet
Martha

Rein

Niek, mooie km-moyennes maak je!
Geniet van de omgeving, bon voyage!

Tilly en Diny

Wat een vuurdoop inderdaad. Tip voor de Ardennen (daar heb ik gefietst jaren terug) ALs je moe geklommen bijna de top van de heuvel bereikt denk te hebben, gaat deze vaak voorbij de bocht (uit het zicht) WEER verder naar boven. Houdt steed wat reserve bij de klim! Liefs XXX T& D

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!