niek-op-pad.reismee.nl

Een onverwacht hachelijk dagje!

Na een gezellig avondje stappen, weer vroeg uit de veren. De Leidse studenten die bij mij op de kamer bivakeren, liggen nog op een oor en ik probeer zo rustig mogelijk te doen. Na het douchen nog even mijn rugzak inpakken en dan snel een hapje eten, want ik moet nog wat reisverslagen maken. De reis gaat vandaag van Maastricht naar Luik volgens mijn Gps is ongeveer 29,6 km, maar over het algemeen klopt hier niet veel van. Of misschien loop ik wel te veel om. Het eerste stuk tussen Maastricht en Oostmaarland is niet veel aan en je loopt dat langs een provintiale weg. Vanaf Oosmaarland wordt de route wat landelijker en is het ook prettiger om te lopen. In het plaatsje Eijsden, neem ik een rustpauze en de schoenen gaan weer uit en de voeten worden weer gemaseerd. Aan de overkant van de Maas zie je België liggen, het is prachtig weer geworden. Na de kaarten gebestudeerd te hebben wordt het tijd om richting Vise te lopen het eerste gedeelte, is geweldig mooi en ik loop door een lange laan met eikenbomen. Een jong stel dat vandaag gaat trouwen zijn hier hun foto's aan het maken en houd ik even in, om de fotograaf in de gelegenheid te stellen zijn werk af te maken. Tot zo ver gaat de reis voorspoedig, echter in Vise aangekomen mis ik de aanduidingen van de St. Jacobschelpen en ga daar de Maas over. Ik volg de rood met witte aanduidingen die wij ook voor het Pieterpad in Nederland gebruiken, maar eigenlijk had ik beter terug kunnen lopen. Maarja al doende leert men. Dan maar over op mijn Gps en aanvangkelijk loop ik een mooie route de Maas langs. Vanaf het plaatsje Hermalle-Sous-Argenteau verlaat ik de route langs de Maas en ga een stuk door het dorp lopen. In een plaatselijk café neem ik iets te drinken en dan weer vlug verder. En vanaf hier gaat het helemaal mis, ik kan de weg die mijn Gps aan geeft niet vinden of beter gezegd , deze weg is met een groot hek afgesloten. Vermoedelijk is dit weer een van die groot industriële fabrieken die je in België aantreft en in de loop van tijd gesloten. Er loopt daar wel een weg maar ik kan er niet op komen. Gezien ik de Maas over gestoken ben en aan de andere kant een kanaal ligt zal ik helemaal terug moeten lopen, maar daar heb ik geen zin in, dus gewoon avontuurlijk de Bush in. Ik kom bij een doodlopende weg aan, dat uitmond op een klein parkeer terreintje, met hekken er om heen maar ik kan er langs. Langs een moeras waar zwanen zwemmen, vind ik de Maas weer terug en aanvangkelijk gaat dit behoorlijk goed tot dat ik aan een dicht gegroeide struikgewas kom, met brandnetels en doornenstruiken. En vanaf hier moet ik ongeveer een km lang ploeteren om er door heen te komen. Na loop van tijd wordt het toch weer wat begangbaarder en kom ik tenslotte aan een groot hek waar ik niet de eerste ben die hierover heen heeft moeten klimmen. Ik blijk op een groot industrieel complex gelopen te hebben en zie aan de rechterzijde, wat er nog over is, van wat eens in het verre verleden de trots van Wallonië is geweest, een staalfabriek. Iets veder kan ik via de uitgang van een fabriekspoort verder lopen naar Luik en ben ik weer een ervaring rijker. Gr. Niek

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!